Hoe een harpsluiting ons in een netelige positie bracht!

8 juli 2013 - Boulogne-sur-Mer, Frankrijk

Vanmorgen 8/7 om 6:15 vertrokken. De boot was goed nat van de dauw. Al snel had Aad koffie gezet en werd al varende genuttigd. Tijdens het vertrek uit Duinkerken hadden we een rode semafoor. Een coaster kreeg voorrang. Voor ons voldoende tijd om rustig de zeilen te doen. Het was immers prachtig weer deze morgen. Snel de zee op en met een knoopje of 13 wind Halve wind 6,3 knopen varen. Al ras trok de wind aan en ruimde iets. Windsnelheid nam toe naar max 20 knopen. Snelheid door het water ging al snel naar een knoop of 7,5 à 8. Super zo richting Boulogne. Plots een knal en we zagen het grootzeil naar voren schieten. Harpsluiting van de onderlijkstrekker stuk. Spannend, gerepareerd op zee. Uiteindelijk rond 13:00 aangekomen in Boulogne. Super gezeild. Daarna de stad in en een heerlijke bier op een terras gedronken. s'Avonds lekker spaghetti met saus. Nu typen. Een geslaagde dag met lekkere wind en heel veel zon!

1. Ineke Ooms:
    9 juli 2013
    Hallo Jaap wij wensen jou/jullie mooie weken op de boot!
    Wat fijn dat Aad zo met je mee vaart. Wel spannend zo op zee met zo'n kapotte harpsluiting! Maar dat is allemaal om je uit te testten moet je maar denken!!
    Heel veel plezier en geniet ervan!!
    Ineke en Jan Ooms.